Er is dan geen B-rijbewijs vereist en geen APK-plicht. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken. Zeker gezien dit aantal de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Veilig Verkeer Nederland doet een appèl op de politiek om deze onvolkomenheid in de wet spoedig te herstellen.
Onwenselijk
Nieuwe of gebruikte auto's kunnen tegen een lage vergoeding worden omgebouwd naar een motorvoertuig met een beperkte snelheid (MMBS). Veilig Verkeer Nederland vindt dit onwenselijk omdat dit gevaarlijke verkeerssituaties kan veroorzaken. De auto wordt zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 25 of 45 km/uur kan rijden, terwijl deze nog steeds het uiterlijk heeft van een ‘gewone’ auto. De huidige infrastructuur is voor deze voertuigen minder geschikt.
Op provinciale (80 km/uur) wegen waar ook landbouwverkeer mag rijden, is het snelheidsverschil groot. Voor andere weggebruikers zijn deze auto’s moeilijk of pas op het laatste moment te herkennen waardoor hun snelheid foutief wordt ingeschat. Motorvoertuigen met beperkte snelheid hoeven niet te voldoen aan de APK, wat de technische veiligheid aan het voertuig niet garandeert. Bovendien is voor besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daardoor is het voertuig al vanaf 16 jaar te besturen en hebben de bestuurders vaak weinig verkeersinzicht- en kennis.
Explosieve stijging
Het aantal omgebouwde voertuigen stijgt explosief. In de afgelopen 3 jaar is dit aantal bijna verdrievoudigd. In 2014 zijn er tot nu toe al meer auto’s buiten de registratie geplaatst dan in heel 2013. Auto’s omgebouwd tot MMBS brengen zowel bestuurders als andere verkeersdeelnemers in gevaar. Veilig Verkeer Nederland acht het de hoogste tijd om deze onvolkomenheid in de wet spoedig te herstellen. Daarom roept Veilig Verkeer Nederland de politiek op om de wet aan te passen.