In het uitgebreide rapport Veilig Vliegverkeer dat in 2017 werd gepubliceerd, concludeerde de onderzoeksraad dat Schiphol pas kan groeien als de veiligheidsrisico's structureel verminderd worden. Het ministerie en Schiphol hebben op het rapport gereageerd en benadrukken dat Schiphol veilig is, maar de Onderzoeksraad is het daar niet mee eens. Door de drukte op Schiphol kunnen vliegtuigen op ramkoers met elkaar komen of met andere voertuigen op de luchthaven. Er is een vergrootte kans op incidenten waarbij er onbedoeld een vliegtuig op de start- en landingsbaan is, terwijl daar al een ander voertuig rijdt. Bij de Onderzoeksraad geldt dit als een ernstig incident.
Grenzen in zicht
In het rapport Veilig Vliegverkeer kwam de Onderzoeksraad tot de conclusie dat de grenzen in zicht komen van de hoeveelheid vliegverkeer die op Schiphol veilig afgehandeld kan worden. Volgens de Raad accepteren het ministerie en Schiphol eerst nieuwe veiligheidsrisico's om dan vervolgens maatregelen te treffen om de negatieven gevolgen voor de veiligheid te beperken.