Toegankelijkheid is, naast betaalbaarheid en kwaliteit, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg. Dit houdt bijvoorbeeld in dat mensen die zorg nodig hebben op tijd toegang hebben tot zorg. Jaarlijks meet het Nivel daarom hoe patiënten de toegang tot de zorg ervaren. Daarbij richten we ons op twee aspecten: de mate waarin patiënten afzien van zorg vanwege de kosten en de wachttijden voor een afspraak met een medisch specialist na een doorverwijzing.
Het onderzoek
De data zijn afkomstig uit vragenlijstonderzoek binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel uit de jaren 2016 tot en met 2021. Elk jaar in november ontvangt een steekproef (N=1.500), representatief naar leeftijd en geslacht voor de bevolking van 18 jaar en ouder, een vragenlijst (schriftelijk en online) met onder andere vragen over het afzien van zorg vanwege kosten en de wachttijd voor de medisch specialist. De resultaten voor 2021 zijn gebaseerd op de antwoorden van 837 respondenten (respons van 56%).