BMW
Daarom komt BMW per 12 maart 2020 met een nieuwe functie voor BMW plug-in hybride modellen die elektrisch rijden in met name binnensteden zal stimuleren. Het gaat om eDrive Zones – en vanaf medio juli BMW Points. BMW Group brengt expertise op het gebied van eDrive technologie en digitalisering samen om zo emissievrij en geruisloos rijden in steden te bevorderen.
Electric City Drive pilot
Het concept van eDrive Zones komt voort uit de succesvolle Electric City Drive pilot in samenwerking met Gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. De eDrive Zone in Rotterdam sluit perfect aan bij de ambitie van de gemeente om een nul-emissie-binnenstad te creëren. Naast volledig elektrische auto’s kunnen zo ook plug-in hybrides actief bijdragen aan een beter leefklimaat in stedelijke gebieden. Met ingang van 12 maart zijn er eDrive Zones actief in de G4, de vier grootste steden van Nederland: Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Op de eDrive Zones informatiepagina op bmw.nl vindt u afbeeldingen van de vier gebieden.
eDrive Zones bevorderen emissievrij rijden in binnenstad
Steeds meer steden willen het leefklimaat aantrekkelijker maken voor hun inwoners door in te zetten op een verlaging van de plaatselijke CO2-emissie en door het stimuleren elektrische mobiliteit. De plug-in hybride, die sinds vorig jaar weer wint aan populariteit, kan dankzij de steeds grotere elektrische reikwijdte effectief bijdragen aan een schonere binnenstad.
90 kilometer op de accu
BMW Group plug-in hybrides komen inmiddels al tot 90 kilometer op een acculading (BMW xDrive45e). Bij het binnenrijden van de eDrive Zone schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten.
Elektrisch juist efficiënter in het stadsverkeer
Dankzij eDrive Zones wordt gegarandeerd optimaal gebruik gemaakt van het potentieel dat plug-in hybride modellen kunnen bieden – zonder dat de bestuurder in actie hoeft te komen. De puur elektrisch afgelegde afstand betekent ook een hogere efficiëntie en lagere gebruikskosten voor de klant. Dit geldt in het bijzonder voor stadsverkeer, waar elektrische aandrijving efficiënter is dan een verbrandingsmotor.
Auto steeds intelligenter
Stefanie Wurst, Algemeen Directeur BMW Group Nederland: 'Auto’s worden steeds intelligenter dankzij een hoge mate van connectiviteit. Met eDrive Zones worden onze plug-in hybrides onderdeel van een systeem. Ze communiceren met de stad en schakelen automatisch over naar de elektrische modus. Zo bieden plug-in hybrides maximale verlaging van de CO2-uitstoot in de binnenstad. De plug-in hybride is voor veel klanten sowieso de ideale overgangstechnologie naar volledig elektrisch rijden. Ze vormen een eerste kennismaking met elektrisch rijden en kunnen zo een gedragsverandering teweegbrengen.'
GPS-coördinaten
Rotterdamse eDrive Zone bepaald in samenspraak met BMW Group. De eDrive Zones zijn geografische gebieden die door BMW Group met behulp van GPS-coördinaten zijn gedefinieerd, zo ontstaat een zogenaamd ‘geo-fence’. De grootte verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Group de uiteindelijke vorm van hun eDrive Zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt.
G4
Met ingang van 12 maart zijn er vier eDrive Zones actief in de G4, de vier grootste steden van Nederland: Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De eDrive Zones app (waardoor de auto de zones herkent) wordt automatisch ‘over the air’ naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd. Alle beschikbare eDrive Zones zijn dan zichtbaar en staan standaard ‘aan’. Nederland is een van de zes landen waar eDrive Zones voor het eerst in gebruik worden genomen, de andere zijn: Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland.