vrijdag, 19. augustus 2016 - 10:08 Update: 20-08-2016 20:11

NS rijdt eerste helft 2016 meer op tijd en behaalt hogere nettowinst

NS weet punctualiteit weer iets te verbeteren
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Utrecht

NS heeft het eerste halfjaar van 2016 operationeel beter gedraaid dan het eerste halfjaar van 2015 en dat zonder grote verstoringen. Dit blijkt vrijdag uit de halfjaarcijfers over 2016 die NS heeft bekendgemaakt.

'Het eerste halfjaar van 2016 kwam 92,3% van de treinreizigers op tijd aan. Dat is een lichte stijging ten opzichte van het eerste halfjaar van 2015 (+0,7% ). NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van € 2.573 miljoen, bijna 9% meer dan in 2015 (€ 2.369 miljoen)', aldus NS. 

De nettowinst over het eerste halfjaar is 23% hoger dan in de vergelijkbare periode in 2015, (€ 69 miljoen ten opzichte van € 56 miljoen). Op 1 maart werd de nieuwe strategie gepresenteerd en de uitvoering hiervan is volop in gang.

Klanttevredenheid en punctualiteit

De klanttevredenheid was met 76,2 hoger dan over eerste halfjaar van 2015 (75,0%). Dit kwam door toename in waardering van de vervoerscapaciteit, gastvrijheid van het stationspersoneel en de aanspreekbaarheid van zowel trein- als stationspersoneel. 

De klanttevredenheid over de HSL-Zuid was 75,1%.In tegenstelling tot vorig jaar waren er in het eerste halfjaar nauwelijks grote verstoringen met landelijke impact. Het internationale treinverkeer had last van stakingen in België en Duitsland en de impact van de aanslagen in Brussel. 

Het punctualiteitscijfer van 92,3% betekent dat dit percentage van de reizigers het eerste halfjaar op tijd aankwam op hun bestemming met een vertraging tot maximaal vijf minuten: waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over dezelfde periode in 2015 was deze punctualiteit 91,6%.

Categorie:
Provincie: