Dit blijkt uit een onderzoek naar het effect van een verbod op reclame voor sigaretten bij supermarkten in Engeland en is de conclusie van een team van Nederlandse en Engelse onderzoekers in een artikel dat onlangs is verschenen in het toonaangevend tijdschrift Tobacco Control.
In april 2012 werd in Engeland een verbod ingevoerd op reclame voor tabaksproducten in grotere winkels zoals supermarkten. Pakjes sigaretten mogen niet meer zichtbaar worden uitgestald. De onderzoekers onderzochten de effecten hiervan met enquêtes die maandelijks werden gehouden tussen 2009 en 2015. Het aantal rokers was vrijwel constant in de jaren vóór de invoering van het reclameverbod. Na de invoering daalde het aantal rokers met 1,5 procent.
Die daling wordt volgens de onderzoekers niet door andere ontwikkelingen verklaard. Reclame en uitstalling van tabaksproducten beïnvloedden roken vooral door impulsaankopen. Vooral mensen die proberen te stoppen met roken, laten zich verleiden tot dergelijke aankopen. Er was geen afname in het aantal sigaretten dat gemiddeld per roker is gerookt door rokers. Dit suggereert dat reclame bij verkooppunten niet van invloed is op de hoeveelheid gerookte sigaretten, maar alleen op de kans dat stoppen met roken succesvol is.
In Nederland is reclame en uitstalling bij verkooppunten nog steeds toegestaan, ondanks internationale verdragen tegen reclame voor tabak. Vele medische organisaties pleiten voor invoering van reclameverbod. Medeauteur van de studie Anton Kunst, AMC-hoogleraar Sociale Epidemiologie: ‘Als de effecten die in Engeland zijn waargenomen, worden vertaald naar Nederland, dan neemt het aantal rokers binnen drie jaar met ongeveer 40 duizend rokers af.