'De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 1,0% naar 22,04 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in november met 0,2%', aldus GfK. De eerste elf maanden van 2015 bedroeg de Nederlandse supermarktomzet 31,52 miljard euro. Dit is een stijging van 1,0% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Deze stijging komt bijna geheel op conto van het toegenomen aantal supermarktbezoeken.
Stijging online bestedingen aan dagelijkse boodschappen
Steeds meer huishoudens kopen hun dagelijkse boodschappen online, bijvoorbeeld bij supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken. Bijna 9% van de huishoudens heeft tussen week 41 en 44 online dagelijkse boodschappen gedaan. Online vertegenwoordigt 2,7% van de totale bestedingen aan dagelijkse boodschappen. Vorig jaar was dat nog 1,7%.
Supermarkten bezig met inhaalslag
Nederlandse supermarkten zien het online omzetaandeel ook groeien. Tussen week 41 en 44 werd 1,6% van de supermarktbestedingen online gedaan.