‘Ze willen gewoon een normaal arbeidscontract hebben met voldoende uren zodat ze genoeg kunnen verdienen om goed van te leven’, licht FNV Streekvervoer-bestuurder Ed van Eijbergen toe.
Marktwerking leidt tot werkverdringing
Onlangs is bij de aanbesteding het stadsvervoer overgegaan van Connexxion naar Qbuzz. De afspraak was dat hierdoor niemand op straat zou komen te staan. Van Eijbergen: ‘Maar dat blijken loze woorden. Eén van de chauffeurs moet zelfs naar het taxi-onderdeel en valt dan onder de slechtere cao Taxi.’
De stadsdiensten Hoogeveen en Meppel worden per 14 december a.s. opgeheven. Dan start de gemeente met een proef met ander soort vervoer met o.a. vrijwilligers. ‘En daar zijn de beroepschauffeurs de dupe van’, briest Van Eijbergen. ‘Het is je reinste werkverdringing en als de proef slaagt dan gaan we dit steeds meer zien in het openbaar vervoer. Goedkoop en efficiënt zijn de toverwoorden, terwijl kwaliteit en veiligheid voorop horen te staan.’
De 13 buschauffeurs willen dat Qbuzz ze in dienst neemt tegen dezelfde uren en arbeidsvoorwaarden.