donderdag, 11. september 2014 - 10:12 Update: 11-09-2014 11:16

Supermarktomzet daalt in augustus

Foto van kassabon supermarkt | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Den Haag

De supermarktomzet is in augustus 2014 met 2.0% gedaald in vergelijking met augustus 2013, namelijk van Euro 2,52 miljard (augustus 2013) naar Euro 2,47 miljard (augustus 2014).

De omzet per kassabon steeg met 1.2% van Euro 21,20 (augustus 2013) naar Euro 21,45 (augustus 2014). Het aantal kassabonnen uitgegeven in de supermarkten daalde in augustus met 3.2%. 

In de eerste 8 maanden van 2014 daalde de supermarktomzet met 0.4% van Euro 22,46 miljard naar Euro 22,36 miljard. Voor het gehele jaar 2014 wordt een stabilisatie van de supermarktomzet verwacht. 

Verwachting 2015
Voor 2015 is de verwachting dat de supermarktomzet licht groeit (+1%) met name door een toename van de waarde van de kassabon (inflatie). 

Klantenkring
De klantenkring van de foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken, staat in 2014 onder druk. Vooral de warenhuizen, slijterijen, tuincentra, bloemwinkels en groothandels verliezen klanten. 

De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en juist veel bij ouderen. De reformzaak is naar verhouding stevig vertegenwoordigd bij jongeren. 

Op jaarbasis is 85.8% van de Nederlandse huishoudens klant bij Albert Heijn. In vergelijking met 2012 winnen vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten.
 

Categorie:
Tag(s):