Vorig jaar waren er 578 verkeerdoden te betreuren, waarbij snelheid in veel gevallen een belangrijke oorzaak was. De overheid wilt dit aantal in 2030 halveren. Daarom roepen wij provincies, als wegbeheerder, de verantwoordelijkheid te pakken om zowel infrastructuur als handhaving (van snelheid) te verbeteren op deze wegen.
Wegen niet optimaal veilig ingericht
Naast dat snelheid een belangrijke oorzaak speelt in de verkeersongevallen op provinciale wegen zijn deze wegen over het algemeen niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 centimeter afstand, 80 km/uur gereden mag worden. Om het aantal ongelukken terug te dringen op 60- en 80 km/uur wegen is het aanpakken van deze infrastructuur dus ook zeker een belangrijke oplossing
"Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden".
Rob Stomphorst, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland
Meer handhaving op snelheid is nodig
Naast een optimaal veilige weginrichting blijft snelheidshandhaving een belangrijk middel om snelheden te reduceren. Handhaving op zowel snelheid als alcoholgebruik is de laatste jaren onder druk komen te staan waardoor de subjectieve pakkans is afgenomen. Zeker op de provinciale wegen wordt minder gecontroleerd. Onze woordvoerder Rob Stomphorst zei het volgende hierover in een interview met het AD: "Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor buitensporige overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80km/uur-wegen. Ook BOA's zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren.".