Tot nu toe is er in het hele land 15 dagen gestaakt bij meer dan dertig bedrijven. De stakingen zijn een reactie op de opstelling van werkgeversorganisatie FME in de onderhandelingen over een nieuwe cao. ‘Werknemers vinden het onbegrijpelijk dat de werkgevers zich zo star opstellen. Dat getuigt van weinig respect voor hun harde werken. De medewerkers vragen echt geen gouden bergen, maar ze willen er niet in koopkracht op achteruit gaan’, aldus Wijers.
Vermindering koopkracht
Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. ‘Een moderne cao is nodig in deze sector. Een sector waarin bedrijven door de bank genomen nog steeds goed verdienen door inzet van hun werknemers. Die moeten dan dus ook overeenkomstig worden beloond’, aldus Wijers.
Geen overeenstemming
Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV wil ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren wil de vakbond dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. Wijers: ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen.’
Estafettestakingen
De estafettestakingen begonnen in januari in Zuid-Holland en Noord-Brabant bij onder andere ASML, DAF, Fokker, Thyssen Krupp en in Overijssel bij Scania. Daarna is ook gestaakt in Drenthe, Friesland, Zeeland, Utrecht en Noord-Holland. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden. De metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.