Uit de analyse van de ILT naar de oorzaak van de overschrijding blijkt dat er in 2018 veel noordelijke en oostelijke wind is geweest. De luchthaven heeft daardoor meer landingen vanuit het zuidwesten (over Schiedam) laten lopen. De ILT vindt dat de luchthaven hier beter op moet sturen. De inspectie oordeelt dat de weerssituatie in 2018 sterk afweek van de voorgaande jaren, maar dat deze niet zo uniek was, dat er vanuit mag worden gegaan dat deze in het gebruiksjaar 2019 niet weer kan voorkomen.
Maatregelen
Daarom legt de ILT voor 2019 een beperking voor het vliegen over Schiedam op. Verder eist de ILT een beheersplan voor de rest van dit jaar waarin wordt aangegeven hoe de luchthaven er voor zorgt dat hieraan wordt voldaan. Vanaf mei moet ook maandelijks aan de ILT worden gerapporteerd over de geluidsbelasting op de locatie Schiedam. Van 1 oktober tot 1 november mag wel weer de resterende geluidsruimte tot 100% van de geluidsnorm worden gebruikt.
Als RTHA niet voldoet aan de verschillende verplichtingen van de maatregel, kan de ILT een bestuurlijke boete opleggen.