Op 15 januari bereikten de werkgevers en de vakbonden FNV en CNV na een lang en complex proces een gezamenlijk onderhandelingsresultaat. Resultaat was 8,3% loonsverhoging in drie jaar en goede afspraken over de werkdruk. De FNV nam daarna drie maanden de tijd om het resultaat aan haar leden voor te leggen. Het resultaat is door de leden afgewezen. De FNV heeft het resultaat alleen voorgelegd aan leden die op de vergaderingen aanwezig waren –een kleine 10%. Op 7 maart was de uitslag bekend. Werkgevers verzochten driemaal schriftelijk om inhoudelijke punten, maar kregen geen reactie.
Op 16 april spraken de werkgevers opnieuw met de bonden. Pas toen is de reden van afwijzing inhoudelijk toegelicht. Bonden hebben werkgevers in het overleg 1 week gegeven om nieuwe eisen te beoordelen. De VWOV heeft gevraagd om meer tijd hiervoor. In reactie daarop dreigen bonden met een 48-uurs staking op 30 april en 1 mei.
Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen de managers ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Dus we willen keiharde afspraken in de cao, zwart op wit, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!’
Het is nu aan de rechter of er 30 april en 1 mei wel of geen streekbussen rijden.