Dat is opmerkelijk na 3 jaar lang forse filegroei. Deze periode van groei begon in het voorjaar van 2014 en nam elk jaar toe.
Groei tot stilstand
In het eerste kwartaal van 2017 steeg de filezwaarte nog, zij het licht met 3 procent. De metingen na een halfjaar wijzen uit dat de filegroei vrijwel tot stilstand is gekomen. Het mooie voorjaarsweer heeft daar volgens de ANWB aan bijgedragen.
Meer files overdag
Tijdens de ochtendspits stroomde het woon-werkverkeer op snelwegen en provinciale wegen beter door en daalde de filezwaarte met 7 procent. Daarentegen stonden het afgelopen halfjaar overdag zo’n 13 procent meer files in vergelijk met 2016. De drukte tijdens de avondspits is vrijwel gelijk aan dezelfde periode vorig jaar.
Reistijd hoger
Weggebruikers die dagelijks tijdens de ochtend- en avondspits reizen zullen weinig merken van deze ontwikkeling. Terwijl de filezwaarte vrijwel gelijk is aan die van vorig jaar blijkt uit de cijfers dat de totale reistijd voor weggebruikers nog altijd 20 procent hoger uitkomt in vergelijk met het eerste halfjaar van 2016.
Per regio grote verschillen
Regionaal zijn er grote verschillen als het gaat om doorstroming van het verkeer. In de drukste regio, de Randstad nam de filezwaarte het afgelopen halfjaar met ruim 5 procent af.
De aanzienlijke verbeterde infrastructuur in de regio Almere - Amsterdam – Amstelveen heeft daar flink aan bijgedragen. Naast de verbrede A1 tussen Amsterdam en Muiderberg zorgen de nieuwe aansluitingen met de A6 met Almere en de A9 met Amstelveen voor veel betere doorstroming. Ook de verlegging van de A9 bij Badhoevedorp en verbeterde aansluiting op de A4/A10 heeft inmiddels gezorgd voor minder oponthoud voor de weggebruiker.
In de regio Den Haag was de filegroei 2 procent. In Utrecht bleef de situatie gelijk maar op de wegen in de regio Rotterdam nam de filezwaarte het afgelopen half jaar opnieuw toe met bijna 13 procent.