In een brief aan de Tweede Kamer meldt de minister dat ze diverse experts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de Rijksuniversiteit Groningen en TNO heeft geconsulteerd over een verbod op het gebruik van mobiele telefoons op de fiets. Uit deze consultatie is gebleken dat het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen het grootste risico oplevert. De minister kondigt aan dat ze het wetgevingstraject start.
In de brief aan de Tweede Kamer maakt de minister ook bekend dat de drempel voor een schadevergoeding vanwege de hinder door de afsluiting van de Merwedebrug wordt verlaagd. Voor vrachtvervoerders waarbij de bedrijfskosten grotendeels uit transportkosten bestaan gaat een drempelwaarde van 5 procent van de bedrijfskosten in plaats van 15 procent gelden. Dit is vooral van belang voor de transportsector omdat daarvan de meeste verzoeken om een schadevergoeding zijn te verwachten.
Minister Schultz meldt eveneens dat in 2015 het aantal ernstig verkeersgewonden met 3 procent is gestegen naar 21.300. De Nederlandse wegen behoren tot de meest intensief gebruikte en de meest veilige ter wereld. Maar met name kwetsbare verkeersdeelnemers vragen aandacht; fietsers, bestuurders van scootmobielen en invalidenvoertuigen. Bijna de helft van de fietsgewonden is 60 jaar of ouder. En wanneer wordt gekeken naar alle ernstig verkeersgewonden, dan vertegenwoordigt de groep 60-plussers bijna 40 procent. Het gaat met name om eenzijdige ongelukken met (elektrische) fietsen of scootmobielen.
Het ministerie ondersteunt andere wegbeheerders (provincies en gemeenten) om de verkeersveiligheid op lokale en regionale wegen te verbeteren. Voor de verbetering van de veiligheid op rijkswegen heeft de minister 30 miljoen euro extra uitgetrokken.