Wethouder David Moolenburgh: “Je bent - hooguit - een paar minuten sneller, maar het hogere brandstofverbruik zorgt voor hogere CO2- en fijnstof en stikstofuitstoot en draagt dus niet bij aan milieu, is slechter voor de gezondheid, voor de leefbaarheid van omwonenden en beperkt lokale economische ontwikkelingen zoals woningbouw, bedrijvigheid en agrarische ontwikkelingen. De minister hecht belang aan eenduidigheid voor de weggebruiker, wij vinden gezondheid, economie en minder CO2 belangrijker. Met deze brief onderbouwen en onderstrepen wij dit standpunt.”
Het huidige beleid van de minister gaat ten koste van de gezondheid van de burgers. Het leidt tot hogere concentraties van verontreinigende stoffen. Veel gemeenten zijn juist bezig om de luchtkwaliteit te verbeteren tot concentraties die liggen beneden de Europese normen. Daar zijn goede redenen voor. Op basis van wetenschappelijke studies heeft De World Health Organization (WHO) geconcludeerd dat de Europese normen voor luchtkwaliteit moeten worden aangescherpt om de gezondheid van de burgers beter te beschermen. Zo blijkt uit enkele recente studies dat lage concentraties fijnstof, zelfs ver onder de huidige normen, gezondheidseffecten veroorzaken. Ook voor stikstofdioxide (NO2) is er nieuw bewijs voor de schadelijkheid bij concentraties onder de huidige Europese norm. Fijnstof kan leiden tot luchtwegklachten bij kinderen en ziekenhuisopnames en sterfte aan luchtweg- en hart- en vaatziekten bij volwassenen. Relatief nieuw is het inzicht dat het langdurig inademen van fijnstof ook kan leiden tot astma, aderverkalking, longkanker, vroeggeboortes, neurologische aandoeningen en diabetes.
De gemeenten De Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden en Bodengraven-Reeuwijk zien graag dat de minister haar verantwoordelijkheid oppakt. Al deze gemeenten hebben een gelijksoortige brief gestuurd. Ze hopen dat de fracties de argumenten in de brief en de verdere onderbouwingen daarvan meenemen in de discussie over de snelheidsverhoging.