The Next Rembrandt is gemaakt door deep-learning algoritmen en gezichtsherkenningstechnieken toe te passen op de 346 bekende schilderijen van Rembrandt. Het portret bestaat uit 148 miljoen pixels gebaseerd op 168.263 schilderijfragmenten van Rembrandts hand.
Het project concentreert zich op het werk van Rembrandt (1606 – 1669), een van ’s werelds grootste schilders en een belangrijk figuur in de Nederlandse geschiedenis, en heeft als doel om een gesprek op gang te brengen over de impact van wetenschap en data op de kunstwereld, en de veranderende relatie tussen technologie en emotie. Het duurde meer dan achttien maanden om het 3D-geprinte schilderij te creëren, na zorgvuldig werk door een team van datawetenschappers, ontwikkelaars en Rembrandt-experts. Door analyse van het werk van Rembrandt kwamen experts tot het ideale nieuwe portret: een naar rechts kijkende Kaukasische man tussen de dertig en veertig jaar oud, met gezichtsbeharing, zwarte kleding met een witte kraag en een hoed.
Een gezichtsherkenningsalgoritme leerde de technieken van Rembrandt, pixeldata hielp de computer penseelstreken te dupliceren en een geavanceerde 3D-printer bracht het schilderij met dertien lagen UV-inkt op verfbasis tot leven. Het project is een samenwerking van presenting partner ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, supporting partner Microsoft en adviseurs van Technische Universiteit Delft, het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.