maandag, 4. april 2016 - 9:49 Update: 04-04-2016 14:18

Met jonge chauffeur meerijden op stapavond is levensgevaarlijk

Met jonge chauffeur op stapavond meerijden is levensgevaarlijk
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Den Haag

Van de autopassagiers die in weekendnachten in het verkeer omkomen, zit ruim 40% in auto’s met jonge mannen (18-24 jaar) achter het stuur. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Van de passagiers die in weekendnachten in het verkeer omkomen, zit ruim 40 procent in de auto met een jonge man achter het stuur (18 tot 24 jaar). Diep in de nacht wordt een op de vijf auto’s bestuurd door een onervaren bestuurder, vaak met veel passagiers in de auto.

Volgens het SWOV zorgen de stapeling van de jonge leeftijd, onervarenheid als automobilist en de passagiers die na een avondje stappen de bestuurder kunnen afleiden samen voor een „dodelijke combinatie”, zeker als de passagiers hebben gedronken. De radio staat aan, er wordt lol getrapt, en dat beïnvloedt de chauffeur.

In totaal overleden tussen 2010 en 2014 177 passagiers onder de 24 jaar op de weg. Voor een dronken bestuurder jonger dan 30 jaar blijkt de kans op een dodelijk ongeval ongeveer 170 keer zo hoog als voor een nuchtere bestuurder van 30 jaar of ouder.

Fietsers

Ook voor fietsers is alcohol een risicofactor. Het aantal fietsende jongeren (15-29 jaar) dat in weekendnachten na een valpartij in het ziekenhuis wordt opgenomen stijgt al enkele decennia; bij de helft van hen is tegenwoordig alcohol in het spel. Voor fietsers geldt, net als voor autobestuurders, de standaardlimiet van 0,5 g/L. Ook voor hen geldt dat de ongevalskans Afbeelding toeneemt naarmate het BAG stijgt ( 2).8 Zo is bij een fietser met een BAG van meer dan 2 g/L het risico om gewond te raken bij een ongeval bijna zestig keer zo hoog als voor een nuchtere fietser.

Categorie:
Provincie: