Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur: “Met deze mooie toename in bezoekersaantallen, hebben we weer een belangrijke stap gezet richting de 5 miljoen bezoekers die we in 2020 graag willen ontvangen. De investeringen van het afgelopen jaar, in de nieuwe attractie Baron 1898 en onze verblijfsaccommodatie, verhogen onze capaciteit en blijken succesvol. We hebben onszelf als doel gesteld om in plaats van een dagattractie, uit te groeien tot een internationale bestemming. De inspanningen die we daarvoor leveren, zien we ook terug in de toename van overnachtingen en buitenlandse bezoekers in vergelijking met vorig jaar. Tot slot heeft natuurlijk het mooie weer ook zeker een rol gespeeld.”
Bezoekers uit alle landen
De Efteling zag in 2015 meer Nederlanders én buitenlanders de poorten passeren. Begin van het jaar won de Efteling de ANWB prijs voor ‘leukste uitje van Nederland’. Maar bezoekers uit eigen land wisten de weg naar Kaatsheuvel ook te vinden voor speciale evenementen (o.a. Efteling Midzomernacht, Negen Pleinen Festijn en Oud & Nieuw) of voor zakelijke bijeenkomsten. De buitenlandse bezoeken uit België, Duitsland, Frankrijk en Engeland stegen in totaal met 10%.
Gefaseerde groei
De Efteling wil gefaseerd doorgroeien naar 2020. Met de komst van Baron 1898 en de voltooiing van de uitbreiding van Vakantiepark Bosrijk in 2015, heeft de Efteling de eerste fase van de gefaseerde investeringsstrategie afgerond. De tweede fase is reeds aangekondigd en staat gepland voor 2017: de opening van Vakantiepark Loonsche Land en de nieuwe dark ride Symbolica.