De Onderzoeksraad schreef juist in zijn eindrapport over de MH17 dat het de gegevens van de grondrader niet zou hebben gekregen van Oekraïne/ Oekraaíne omdat deze zou hebben aangegeven dat meerdere primaire primaire radarstations op de dag van de ramp uitgeschakeld waren vanwege onderhoud, aldus de Onderzoeksraad. Shulmeister in de krant; 'Ik was stomverbaasd toen ik het eindrapport van de Onderzoeksraad las. Ik weet honderd procent zeker dat we dat verzoek niet hebben gehad. Ik zat in de commissie die namens de overheid alle zaken rond MH17 behandelde. Daarin zat naast mijzelf ook de vice-premier, de luchtverkeersleiding UkSatse en de Oekraïense onderzoeksraad. Wij kregen alle informatieverzoeken op onze tafel. Een verzoek om ruwe radargegevens heeft daar nooit tussen gezeten.'
Shulmeister weet niet of de gegevens nog bestaan, maar zo ja, dan kan Nederland die volgens hem alsnog krijgen. De onbewerkte beelden van primaire radars zijn belangrijk omdat daarop de vliegbewegingen zijn geregistreerd. De beelden kunnen mogelijk aanwijzingen geven die duiden op het lanceren van een raket. Dit maakt de onbewerkte beelden belangrijk naast de bewerkte beelden van de verkeersleiding die het OVV wel heeft gekregen.
Door de nabestaanden van de slachtoffers van de MH17-ramp wordt getwijfeld aan de lezing van Oekraïne. Zij willen dat Rutte er bij Rusland en Oekraíne op aandringt deze beelden alsnog vrij te geven. de verklaring van Oekraïne is opmerkelijk nu blijkt dat het onderhoud van de radars niet was aangekondigd. Als op 17 juli 2014 alle zogeheten primaire radars in Oost-Oekraïne uit stonden, had dit normaliter gemeld moeten worden aan Eurocontrol, de organisatie die waakt over de veiligheid in het luchtruim van 40 Europese landen.