Omzet non-food 4,5 procent hoger
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in mei 2024 met 4,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,6 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in consumentenelektronica, de drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) en de winkels in recreatie-artikelen hebben in mei meer omgezet dan in mei 2023. Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting in mei minder omgezet.
Omzet food gelijk
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei nagenoeg hetzelfde omgezet als een jaar eerder. Het verkoopvolume was 2,0 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 0,6 procent lager, de omzet van de speciaalzaken was 4,3 procent hoger.
Online 1,6 procent meer omgezet
De onlineomzet was in mei 1,6 procent hoger dan in mei 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,2 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 5,3 procent lager.
De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in mei 2024 hoger dan in mei 2023. De online omzet van de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.