dinsdag, 4. april 2017 - 8:15 Update: 04-04-2017 8:18

Minder etalages, meer beeldschermwinkels

Den Haag

Het Nederlandse bedrijvenlandschap is in tien jaar sterk veranderd. Er zijn bijvoorbeeld minder winkels, internetcafés, drukkerijen en kroegen in het straatbeeld terug te vinden dan in 2007.

Daar kwamen met name webwinkels, ICT-bedrijven en managementadviesbureaus voor terug. Regionaal zijn er grote verschillen. Dat meldt het CBS op basis van analyses van bestaande cijfers na vragen van WNL.

Het aantal bedrijven in Nederland is tussen 2007 en 2017 toegenomen van 686 duizend in 2007 naar 1,03 miljoen in 2017. Daarvan zijn bijna 785 duizend bedrijven met één werkzame persoon, bijna 82 procent meer dan in 2007. Het aantal bedrijven met meer dan één werkzame persoon is in tien jaar iets afgenomen.

Sterkste dalers

Er zijn ruim 22 procent minder drukkerijen dan tien jaar geleden. Dit jaar zijn er 3 150 drukkerijen, tegen 4 040 in 2007. Het aantal groothandels in ICT-apparatuur ligt in 2017 19 procent lager. Er zijn bovendien een derde minder belhuizen en internetcafés.

Het aantal verhuurders van woningen, kantoren, winkels e.d. daalde tussen 2007 en 2017 met 2 380, dit is ruim 26 procent. Aan de daling is vorig jaar met de oplevende economie en woningmarkt een einde gekomen.

Er zijn ruim 18 procent minder cafés dan tien jaar geleden. Dit jaar zijn er 9 660 cafés, tegen 11 830 in 2007. Het aantal fysieke winkelvestigingen daalde eveneens, met meer dan 4 procent. Het aantal online winkels vervijfvoudigde juist ruim, meldt het CBS vandaag.

Categorie:
Provincie: