Voertuiginformatie en Documentatie (VWE) onderzocht hoe ver van huis consumenten een occasion kopen. Daarbij is gekeken naar occasions die bij autobedrijven in Nederland zijn gekocht. Gemiddeld wordt een occasion 29,5 kilometer van huis gekocht. Inwoners van grote steden reizen minder ver: gemiddeld 24,7 km.
Liefst in de buurt
Deze gemiddelde afstanden worden echter beïnvloed door een kleine groep die hun auto verder weg koopt. Eén op de vijf kopers rijdt 50 km of meer naar een autobedrijf. Het grootste deel van de mensen koopt hun occasion daarentegen het liefst in de buurt. De helft van de bij autobedrijven gekochte occasions wordt binnen een straal van 14 kilometer gehaald. Eén op de vijf auto’s wordt zelfs binnen de eigen woonplaats gekocht. Jan Kleverlaan van Kleverlaan BV beaamt dit: “80 procent van onze occasions wordt verkocht aan consumenten in de buurt. Voordeel hiervan is dat wij deze voertuigen weer terugzien in de werkplaats. Hierdoor bouwen we een langdurige band op met de klant en maken we meer kans ook de volgende auto aan hem te verkopen”.
Hoe groter de auto, hoe verder weg
De kleinste auto’s, uit het A-segment, worden gemiddeld op 20,5 km van huis gekocht. Ook de kleinere auto’s uit het B-segment en mini-MPV’s worden vooral in de buurt gekocht. Hoe groter en uitzonderlijker de auto, hoe verder er voor de aankoop gereisd wordt. Luxe wagens uit het F-segment, zoals een Mercedes S-klasse, worden gemiddeld op 47,4 km afstand gekocht. Voor coupés wordt het meest gereisd. Dergelijke auto’s uit het H-Sportsegment, zoals de BMW 3-serie coupé, worden gemiddeld 50,2 km van huis gekocht. Een reden hiervoor is dat het occasion aanbod van dergelijke modellen beperkt is, waardoor kopers verder moeten reizen om een exemplaar te vinden. Daarnaast zijn het ook vaker liefhebbersauto’s, waarvoor mensen juist op zoek gaan naar een specifiek model.
Bijzondere modellen
Onder de auto’s die vaak dicht bij huis worden gekocht zijn veel kleine en Aziatische auto’s. De afstand die consumenten reizen om een occasion te kopen, verschilt erg per model. Daarbij is het niet zo dat de modellen die het meest voorkomen in het Nederlandse wagenpark, altijd ook het dichtstbij gekocht worden. De Suzuki Splash wordt het dichtst bij huis gekocht: gemiddeld op slechts 13,8 km afstand. Dit model komt pas op de 154e plek van meest voorkomende modellen. De Subaru Trezia volgt met gemiddeld 14,1 km afstand, terwijl dit model pas op de 668e plek van meest voorkomende modellen voorkomt.
Diverse grote maar minder voorkomende modellen worden van ver gehaald. Consumenten blijken het verst te reizen voor een Smart roadster.