Een volle tank van 50 liter kostte medio 1980 echter omgerekend zo’n 32 euro (circa 65 cent per liter) en halverwege afgelopen jaar circa 90 euro. Niet alleen bijna 3 keer zoveel, maar ook nog eens 45 procent meer dan de inflatie in diezelfde periode. Nederland was in 2014, voor het tweede jaar op rij, sowieso Europees koploper voor wat betreft de verkoop van zuinige auto’s, met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 108 gram per kilometer. In België stoot een nieuwe auto gemiddeld 121 gram CO2 uit en in Duitsland 132 gram.
SUV in, MPV uit
Qua voorkeuren van het Nederlandse koperspubliek valt vooral de opmars van de SUV op. Begin deze eeuw was nog geen 2 procent van de nieuwe auto’s een ‘offroad’-model, afgelopen jaar was 1 op de 10 verkochte voertuigen een SUV (10,2 procent). Het populairst blijft de ‘hatchback’ met een aandeel van 56,8 procent, gevolgd door de stationwagon met 20,4 procent. MPV’s waren tien jaar geleden nog flink in trek met aandelen rond de 20 procent, maar inmiddels is nog maar 6,3 procent een ruimtewagen. Ook de sedan, begin deze eeuw goed voor 15 procent marktaandeel, is op z’n retour: vorig jaar was 4,4 procent van de nieuwe auto’s een model met aparte kofferbak. Cabrio’s vormden ooit 2 procent van het nieuwe wagenpark, maar in 2014 reed nog maar 0,5 procent van de nieuwe auto’s dakloos de showroom uit.