‘Slechts’ 112 treinen reden in 2014 voorbij een rood sein terwijl vanaf de jaren ’80 het aantal kilometers dat treinen aflegt in dezelfde periode met bijna de helft is toegenomen. Dit blijkt maandag uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De afname van het aantal treinen dat door rood reed is te danken aan een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie (ATB Vv).
Minder risico
Niet alleen het aantal treinen dat door rood rijdt nam vorig jaar af, ook het risico dat daarmee samenhangt is in 2014 verder gedaald. Dat wil zeggen dat als een trein toch door rood rijdt, hij minder vaak het punt bereikt waarop een ongeval kan gebeuren. Dat is mede te danken aan het grotere aantal seinen dat is uitgerust met het beveiligingssysteem ATB-Vv.