'Het actiecomité heeft dit vrijdag besloten, omdat zij geen enkele beweging van de kant van de directie ziet om tegemoet te komen aan de eisen van de werknemers voor een betere cao', aldus de FNV.
Aandeelhouders aanspreken
Jacob de Vries, vakbondsbestuurder FNV Bondgenoten: "De directie blijft volhouden dat zij financieel niet in staat zijn om aan de eisen tegemoet te komen. We zullen ons daarom niet meer enkel op de directie richten, maar de aandeelhouders vragen en zo nodig dwingen om over de cao-eisen van de werknemers te komen praten."
Ondanks de nuclaire top en de bijbehorende veiligheidsmaatregelen op de luchthaven vinden de werknemers dat ze niet anders kunnen dan met de acties doorgaan. De Vries: "Uiteraard nemen wij onze maatregelen om de staking veilig te laten verlopen."
Gevolgen acties
Door de staking is maar een beperkt aantal van de dertig vrachtvluchten, die gepland stonden in de afgelopen dagen, op tijd vertrokken. Het grootste deel van de vluchten is met twaalf of meer uur vertraging vertrokken. Waarbij in een groot aantal gevallen sprake was van maar gedeeltelijk beladen vliegtuigen. De loodsen waar de goederen worden opgeslagen beginnen langzaam vol te raken. De Vries: "We verwachten dat hierdoor binnen enkele dagen het werk volledig stil zal komen te liggen en er helemaal niet meer gelost kan worden." Passagiers ondervinden geen hinder, het betreft enkel vrachtvluchten.
Arbeidsinspectie
De arbeidsinspectie is gisteravond en vrijdagochtend bij de vrachtafhandelaar langsgegaan. De Vries: "Ze controleren of er geen sprake is van stakings-breking. Ook vermoedt de vakbond dat er sprake is van overtreding van de arbeidstijdenwet en ook hier wordt onderzoek naar gedaan.
Brussel overweegt ook staking
Ook de werknemers bij Aviapartner op de luchthaven in Brussel hebben het vertrouwen in de directie verloren en overwegen om te gaan staken net als hun collega's in Amsterdam. Donderdag kregen ze in Brussel te horen dat 65 werknemers daar hun baan verliezen.
Eisen werknemers
De werknemers van APC eisen teruggave van hun ATV-dagen, een loonsverhoging van drie procent, meer zeggenschap over hun roosters en het verbeteren van de positie van uitzendkrachten. Ben Wevers, 25 jaar werkzaam bij Aviapartner Cargo: "We hebben geen enkel vertrouwen meer in de directie. We hebben in de vorige cao enorm veel ingeleverd om de werkgever tegemoet te komen, maar onze grens is nu bereikt. We doen hetzelfde zware werk, maar leveren alleen maar aan koopkracht in. Ook willen we zelf beschikken over onze ATV-dagen, zodat er meer dan 1 dag tussen een nacht-en een dagdienst zit." APC wil niet akkoord gaan met de eisen en houdt vast aan de cao die eind 2012 alleen met vakbond de Unie is afgesloten en die stilzwijgend is verlengd tot april 2015.
Schiphol groeit, dat heeft een prijs
De luchthaven Schiphol groeit. Jacob de Vries, bestuurder FNV Bondgenoten: "Dat mag niet ten koste gaan van de arbeidsvoorwaarden van de mensen die daar hun brood proberen te verdienen. De luchthaven heeft een verantwoordelijkheid voor het mogelijk maken van Gewoon Goed Werk. Die verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot de bedrijven die op de luchthaven actief zijn. Zij maken immers in een samenspel tussen alle partijen die actief zijn op de luchthaven dat er kwalitatief hoogwaardige dienstverlening kan worden geboden aan de klanten van de luchthaven."
Over Aviapartner Cargo
Aviapartner handelt in 35 luchthavens in Europa, luchtvracht en bagage af. In Nederland gebeurt dit op Schiphol en in Rotterdam. Aviapartner Cargo heeft op Schiphol ongeveer 400 werknemers, die jaarlijks meer dan 2500 vrachtvliegtuigen afhandelen. Het Britse private-equityhuis 3i en bestuursvoorzitter voorzitter Laurent Levaux zijn de aandeelhouders.
zaterdag, 22. maart 2014 - 20:53 Update: 03-07-2014 0:39
Vrachtstaking Schiphol voor onbepaalde tijd verlengd
Foto: Archief EHF
Schiphol
De staking bij Aviapartner Cargo op luchthaven Schiphol, die dinsdagavond 22.00 van start ging, is verlengd tot onbepaalde tijd. Dit meldt FNV zaterdag.
Provincie:
Tag(s):