donderdag, 3. april 2014 - 9:45 Update: 03-07-2014 0:39

Supermarktomzet stagneert eerste kwartaal van 2014

Foto van kassabon supermarkt | Archief EHF
Foto: Archief EHF

De omzet van de Nederlandse supermarkten vertoont in het eerste kwartaal van dit jaar een daling van 1,7% van Euro 8,35 miljard Q1-2013 naar Euro 8,21 miljard Q1-2014. De zondagomzet groeide in 2013 met 23% naar Euro 900 miljoen.

De daling van de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar wordt mede verklaard door de late Pasen. In 2013 viel de paasomzet in het eerste kwartaal van het jaar, dit jaar valt het in het tweede kwartaal.

Rekeninghoudend met de verschoven paasdagen bleef de omzet in Q1-2014 stabiel, het aantal kassabonnen steeg met 1,5% echter de omzet per kassabon daalde met 1,5% van Euro 22,53 in Q1-2013 naar Euro 21,90 in Q1-2014.

Zondagomzet
Vorig jaar is 2,70% van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd, dit komt neer op Euro 900 miljoen. Dit is een stijging van 23% ten opzichte van 2012. Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6% van hun supermarktbestedingen op zondag uit, onder 65-plussers is dit slechts 1,2%.

Ook regionaal zijn er grote verschillen in het zondags omzetaandeel. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) is dit met 5,27% het hoogst, in het noorden van het land is dit met 1,08% het laagst. In alle regio's groeit het zondagaandeel in 2013.

Consumenten kopen op zondag relatief vaak kant-en-klaar maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn en aperitieven worden relatief veel minder aangeschaft.

Oranjekoorts
Tijdens het wereldkampioenschap voetbal brengt GfK de oranjekoorts van Nederland in kaart. Bijna 70% van de Nederlandse huishoudens is van plan om het WK voetbal in Brazilië te gaan volgen. Vooral de gezinnen met kinderen volgen het voetbal. Dit is interessant voor supermarkten, want zij spelen vaak massaal in op de oranjegekte. Vooral klanten van Jumbo en EMTÉ zijn trouwe voetbalvolgers.
 

Categorie: