‘De staat van onderhoud van het Boeing 777-200 toestel was volgens het onderhoudsboekje van het toestel prima in orde’, aldus Malaysian Airlines.
Onderhoudsbeurt
Het toestel kreeg zijn laatste onderhoudsbeurt nog recent op 11 juli 2014. De volgende controle stond ook al gepland voor 27 Augustus 2014. Het onderhoud werd uitgevoerd bij hangar van Malaysia Airlines op KLIA. Het vliegtuig heeft in zijn gehele onderhoudshistorie geen enkele noemenswaardige mankementen gehad.
Het vliegtuig is gemaakt in juli 1997, en was dus 17 jaar in dienst. Het vliegtuig had in totaal 75.322 uren gevlogen. Alle communicatiesystemen in het vliegtuig functioneerde n normaal. De B777-200 maakt gebruik van de Rolls-Royce Trent 800-motor en heeft een 282 zitplaatsen.
Routes gewijzigd
Met onmiddellijke ingang, zullen alle Europese vluchten van Malaysia Airlines via alternatieve routes gaan vliegen.
Malaysia Airlines bevestigt dat het vliegtuig geen noodoproep heeft gedaan. De gebruikelijke vliegroute werd eerder door de International Civil Aviation Organisation veilig verklaard.
Onderzoek
De internationale gemeenschap heeft opgeroepen tot een onafhankelijk, internationaal en transparant onderzoek naar de toedracht van de ramp. Er zijn zorgen dat mogelijk bewijsmateriaal nu al wordt verwijderd door separatisten.
VN-veiligheidsraad bijeen
De VN-Veiligheidsraad komt vrijdagavond om 20.00 uur Nederlandse tijd bijeen om te praten over Oekraïne
Bijna 300 slachtoffers
Alle 298 inzittenden, waaronder zeker 192 Nederlanders, zijn omgekomen. Naast de 192 Nederlanders zaten er 27 Australiërs, 44 Maleisiërs, 12 Indonesiërs, 9 Engelsen, 4 Duitsers, 4 Belgen, 3 Filipijnen, 1 Canadees en 1 Nieuw-Zeelander. Het aantal Nederlandse doden kan nog verder oplopen omdat van 1 slachtoffer de nationaliteit nog moet worden vastgesteld. Dit heeft Malaysian Airlines vrijdag in een persconferentie bekendgemaakt.