Die voorspelling dat de autoverkopen zich herstellen in de tweede helft van 2013 wordt voornamelijk ingegeven door het vertekende beeld van de autoverkopen in 2012, met een forse piek in het eerste half jaar, en een dip in de tweede helft van 2012. Beide ingegeven door fiscale aanpassingen.
'In de eerste helft van 2012 hebben we gezien dat particuliere en zakelijke rijders hun aankoop van auto’s naar voren trokken vanwege een verscherping van de CO2 grenzen in de BPM en bijtelling per 1 juli van dat jaar. Met name in juni 2012. Die maand was bepalend voor het hele jaar 2012', aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging.
'Met name in laatste maanden van 2013 zullen de verkoopcijfers weer aantrekken omdat 1 januari 2014 de CO2 grenzen scherper worden en dus de BPM en de bijtelling hoger. Dat heeft een direct effect op de verkopen van personenauto’s, zo weten we al enkele jaren', aldus Koos Burgman, algemeen directeur van de BOVAG.
Het dealerrendement is in het eerste kwartaal van 2013 weer aangetrokken. Dat blijkt uit de Branchebarometer van BOVAG Autodealers. Werd over heel 2012 nog een dealerrendement van 0,08 procent genoteerd, in Q1 van 2013 is dat rendement weer gestegen naar 0,44 procent. Dat is vooral toe te schrijven aan betere resultaten op gebied van verkoop gebruikt en after sales (werkplaats) en kostenreducties.