Een trucker uit een lidstaat van de Europese Unie mag goederen vervoeren tussen twee plekken binnen de grens van een land. Na maximaal drie ritten moet de chauffeur de grens weer over. Maar dat gebeurt vaak niet en door de illegale ritten van laagbetaalde vaak Oost-Europese truckers lopen Nederlandse bedrijven volgens de transportsector jaarlijks miljoenen euro's mis. Bij de eerste controle-acties, die gericht waren op het containervervoer op en rond de Maasvlakte werden door de ILT 14 heterdaad overtredingen vastgesteld, chauffeurs die al meer dan drie binnenlandse ritten achter de rug hadden. Zij mochten niet verder. Ook wordt in 16 gevallen nader onderzoek gedaan omdat in het verleden meer dan het toegestane aantal ritten was uitgevoerd.
De laagbetaalde buitenlandse truckers zijn een oneerlijke concurrentie voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Om deze oneerlijke concurrentie te voorkomen kunnen buitenlandse chauffeurs vanaf 1 juli een bon krijgen als ze meer dan drie binnenlandse ritjes rijden. Die boete kan oplopen tot duizenden euro's.