De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 4,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 1,8 procent. Online is 5,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,3 procent hoger dan in oktober 2023.
Omzet non-food ruim 4 procent hoger
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in oktober 2024 met 4,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,7 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de drogisterijen en de kledingwinkels hebben in oktober meer omgezet dan in oktober 2023. Daarentegen hebben de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting in oktober minder omgezet.
Omzet food 1,8 procent lager
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in oktober 1,8 procent minder omzet behaald dan in oktober 2023. Het verkoopvolume was 5,4 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 2,9 procent lager, de omzet van de speciaalzaken was 6,3 procent hoger.
Online 5,6 procent meer omgezet
De onlineomzet was in oktober 5,6 procent hoger dan in oktober 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,5 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,5 procent hoger.
De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in overige non-foodartikelen lag in oktober 2024 hoger dan in oktober 2023. De onlineomzet van de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.