donderdag, 23. juni 2016 - 17:10

Vrachtwagenchauffeurs voelen zich door TVM-proef met camera’s 'bespied'

Vrachtwagenchauffeurs voelen zich door TVM-proef met camera’s 'bespied'
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Vrachtwagenchauffeurs wijzen de proef met zogenaamde "eyetrackers" die transportverzekeraar TVM bij transportbedrijven momenteel laat uitvoeren, massaal af. Maar liefst 98,5% van de vrachtwagenchauffeurs voelt niets voor de proef. Dat blijkt uit onderzoek onder circa 500 chauffeurs dat FNV Transport en Logistiek onlangs heeft gedaan. De chauffeurs ervaren de camera’s als een motie van wantrouwen, voelen zich door deze camera’s bespied en geven aan niet nog meer gecontroleerd te willen worden dan nu al gebeurt.

Camera’s als symptoombestrijding

Volgens eerste onderhandelaar van FNV Transport en Logistiek Egon Groen, voegt de proef ook niets toe aan wat we nu al weten over verkeersongelukken met vrachtwagens. 'Vooropgesteld: verkeersveiligheid is voor onze leden enorm belangrijk. Vrachtwagenchauffeurs worden in Nederland ook goed opgeleid en zijn vakbekwaam. Keer op keer blijkt echter uit onderzoek dat vermoeidheid en afleiding belangrijke achterliggende oorzaken zijn van verkeersongelukken met vrachtwagens. De TVM-proef bestrijdt echter de symptomen zoals dichtvallende ogen, in plaats van de oorzaken zoals vermoeidheid. Als TVM verkeersveiligheid serieus wil nemen, dan pakken ze samen met ons die oorzaken aan.'

(Bijna)ongelukken door extreme werktijden en afleiding tijdens het rijden

Uit het FNV-onderzoek blijkt dat 74,1% van de chauffeurs met extreme werktijden te maken heeft. Ze beginnen extreem vroeg (voor 05.00 uur), eindigen extreem laat (na 22.00 uur) of werken 's nachts. 40,7% van de chauffeurs meldt verder regelmatig of nooit pauze te kunnen nemen door de werkdruk. Chauffeurs die vaak nachtdiensten draaien, regelmatig hun pauze niet kunnen opnemen of veel werkdruk ervaren, geven vaker aan een ongeluk of bijna-ongeluk te hebben meegemaakt. Ook melden de chauffeurs vaak te maken te krijgen met afleiding tijdens het rijden. Medeweggebruikers, de boordcomputer en telefoongesprekken met de planning worden het vaakst genoemd.

Gezondere en werkbare dienstroosters

FNV Transport en Logistiek wil de verkeersveiligheid bevorderen door onder andere meer werk te maken van gezonde en werkbare dienstroosters. Er moet bijvoorbeeld voldoende speling in de planning worden aangebracht. Ook wil de FNV dat transportondernemingen terughoudend omgaan met meldingen doorgeven via de boordcomputer en mobiele telefoon. Onnodige apparatuur zoals camera’s en eyetrackers dienen te worden verwijderd. Groen: 'Als TVM geld wil besteden aan meer verkeersveiligheid, zou een publiekscampagne voor medeweggebruikers misschien een goed idee zijn.'

Categorie:
Provincie: