''In Rotterdam waar ik woon zie ik de scooters zelf ook over het fietspad scheuren. Die dingen gaan natuurlijk niet vanzelf zo hard. Vandaar dat ik hier aandacht voor vroeg afgelopen december. Direct klom de BOVAG, de branchevereniging van scooterdealers, in de hoogste boom. Bij EenVandaag noemde een woordvoerder mijn beschuldiging “pertinente onzin”. Nog sterker: als er signalen over binnenkomen dan worden de betrokken leden geroyeerd.
Ik viel van m’n stoel van verbazing. Als wat de BOVAG zegt klopt, hoe kan het dan dat in grote steden als Amsterdam maar liefst 80% van de scooters te hard rijdt? Dit vroeg om een onderzoek. Wij hebben bijna 100 willekeurig gekozen scooterdealers die zijn aangesloten bij de BOVAG gebeld met de vraag of ze onze scooter wilde opvoeren. En wat bleek: 74% zei meteen ja. Slechts 18% weigerde de scooter op te voeren. Hoezo pertinente onzin?
Mede dankzij de BOVAG scheuren scooters met een veel te hoge snelheid over het fietspad langs kinderen en ouderen, met ernstige ongelukken tot gevolg. Dankzij dit onderzoek snappen we hoe dat kan: bijna alle scooterdealers zijn bereid de snelheid illegaal op te voeren. Ik ga ervanuit dat de BOVAG hun woord houdt en driekwart van hun leden royeert. Tot die tijd kunnen we hen niet meer serieus nemen als ze zeggen dat ze het probleem gaan oplossen. Daarnaast wil ik dat het opvoeren van een scooter strafbaar wordt en dat er controles plaats vinden om het fietspad weer veilig te maken'', zo bericht Hoogland op de PvdA site.
De BOVAG reageert maandagochtend dat ook zij maatregelen willen nemen tegen de hogesnelheidsduivels. De garagebelangenorganisatie ziet wel wat in een jaarlijkse APK-keuring. Voor de rijders betekend dit weer extra kosten en tijd.