Luchtvervuiling
‘Ongehoord dat de overheid inzet op duurzame brandstoffen, maar zelf voor onzuinige dieselauto’s kiest. Zeker nu het laatste jaar gebleken is dat dieselvoertuigen op de weg veel meer vervuilen dan mag. Politievoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor onnodige gezondheidsschade,’ aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu.
CO2 uitstoot
Van Biezen: ‘Een eis van 140 gr/km CO2 is niet meer van deze tijd. Daarmee verbruiken de diesels 30% meer brandstof en CO2 dan de gemiddelde nieuwe leaseauto.’
Historisch foutje in de belastingen
De politie geeft in de marktconsultatie aan diesel te eisen omdat dit voor hen de goedkoopste optie is. Dat komt omdat de politie evenals taxi’s geen motorrijtuigenbelasting (met dieseltoeslag) hoeft te betalen. Een vervuilend dieselvoertuig is daardoor veel voordeliger dan voor gewone consumenten en bedrijven. Staatssecretaris Wiebes heeft al vaker aangegeven graag van deze belastingvrijstellingen af te willen, maar nog zonder resultaat
Voorbeeldfunctie
Natuur & Milieu roept de politie op om de eis voor een dieselvoertuig te laten vallen en de CO2 eis aan te scherpen en de duurzaamheid van de voertuigen mee te laten wegen in de aanbesteding. ‘De politie heeft een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Het is niet meer van deze tijd dat agenten in vervuilende diesels rijden.’