Doorverbinden, commerciële testen en gegevens laten verwijderen
Regelmatig ontvangen wij vragen over telefoonnummers van bedrijven die, met handig omschreven maar dubieuze voorwaarden, mensen doorverbinden naar het landelijke callcenter van de GGD’en. Met als gevolg dat de burger uiteindelijk een torenhoge rekening voorgeschoteld krijgt.
Daarnaast zijn er online veel voorbeelden te vinden van de advertenties die bedrijven bijvoorbeeld op zoekmachinesites gebruiken om u te verleiden via hun zogenaamde doorschakeldienst te bellen. Het programma ‘Opgelicht?!’ van AVROTROS schreef een uitgebreid artikel over de manieren om dit soort online bedrijven te herkennen: Dure doorschakeldiensten voor de telefonische klantenservice van de Belastingdienst, KPN en Ziggo: is dat oplichting?
Naast deze doorschakeldiensten zijn er ook commerciële partijen die logo’s van de GGD’en of van GGD GHOR Nederland ongevraagd en zonder toestemming gebruiken op hun website om het vertrouwen van de burger te winnen.
Er zijn ook bedrijven die, zonder ons medeweten, tegen betaling aanbieden om persoonsgegevens te laten verwijderen uit de systemen van de GGD’en. Dat is absoluut niet nodig. U kunt uw verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens altijd gratis indienen bij uw GGD
Al deze partijen maken te midden van een gezondheidscrisis misbruik van de onoplettende burger. Daarom vertellen we u, welke routes de GGD’en hebben ingericht zodat u gratis een afspraak kan maken voor een gratis coronatest of coronavaccinatie op een van onze locaties.
Een afspraak maken bij een GGD-testlocatie
Meestal is een zelftest genoeg. U hoeft dan geen test meer te doen bij een GGD. Voor sommige mensen geldt wel nog steeds het advies om een test te doen bij een GGD. Afhankelijk van uw situatie kunt u bij een van de volgende landelijke afsprakennummers van de GGD’en terecht: