donderdag, 17. december 2015 - 8:40

'Drie keer meer verkooppunten van sigaretten dan bruin brood'

'Drie keer meer verkooppunten van sigaretten dan bruin brood'
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Nederlandse jongeren worden gemiddeld drie keer vaker geconfronteerd met de verkooppunten van tabaksproducten dan van gewoon bruin brood. Zo kunnen we in Nederland op bijna 9.400 structurele plaatsen een gewoon bruin brood kopen (supermarkten en bakkerijen) en op minimaal 30.000 verkooppunten tabak (supermarkten, cafés en kroegen, benzinestations, tijdschriftenwinkels, kiosken en sommige drogisterijen). Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel, op verzoek van KWF Kankerbestrijding.

Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. KWF wil mensen meer bewust maken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten terwijl we het hebben over een product dat meer dan de helft van de rokers doodt. Daarom start KWF vandaag met de campagne 'Eigenlijk best gek hè?' met cabaretier Roué Verveer in de hoofdrol.

Volgens het KWF raken iedere dag  100 kinderen verslaafd aan roken. Meer dan de helft van de rokers overlijdt vroegtijdig aan de gevolgen van roken. Tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.

Deze campagne bouwt voort op de Rookvrije Generatie. Een beweging die KWF Kankerbestrijding eerder dit jaar samen met de Hartstichting en het Longfonds is gestart om het mogelijk te maken kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken, op te laten groeien.


 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):