Volgens de fractie zou dit in strijd zijn met het officiële streven naar een open glasvezelnetwerk, maar het wordt wel beweerd door (sommige) vertegenwoordigers van dit bedrijf als ze langs de deur komen. Als deze bewering niet juist is, wil de ChristenUnie dat hier ruime bekendheid aan wordt gegeven, zowel door de KPN, als door de gemeente.
Momenteel wordt blijkbaar een follow-up gegeven aan een recente publiciteitscampagne van de KPN. Sommige klanten zeggen tegen de vertegenwoordiger die langs de deur komt, dat ze de aanbieding van de KPN niet kunnen vergelijken met andere en dus niet kunnen beslissen of de offerte wel aantrekkelijk is. Het komt dan voor dat als antwoord wordt gegeven dat de KPN gedurende 1 jaar het alleenrecht heeft om dergelijke diensten aan te bieden en dat het daarom niet vreemd is dat er geen andere aanbiedingen komen.
Het is uiteraard moeilijk vast te stellen of alle colporteurs dit argument gebruiken en evenmin of het een bewering is die door de werkgever wordt goedgekeurd (gezien uitspraken van de directeur van de KPN op het recente Kennisstadcongres lijkt dit niet waarschijnlijk). Maar ook als slechts enkele verkopers hiermee werken, zal deze voorstelling van zaken gemakkelijk in wijde kring bekend worden. Om te voorkomen dat consumenten hierdoor op het verkeerde been worden gezet, hebben ze het recht hierover duidelijk te worden geïnformeerd.