Bijna driekwart van de EURIB Top-100 Onmisbare Merken is van Nederlandse komaf (73%). In de top tien loopt dit percentage zelfs op tot 80%. Onbetwiste nummer één is warenhuis HEMA (81%), gevolgd door Blokker (77%) en Kruidvat (74%). Vooral bij vrouwen zijn de retailers populair. Bij mannen komt het NOS Journaal als meest onmisbaar uit de bus (77%). Maar ook merken zoals Gamma (67%) en Philips (66%) blijken echte ‘mannenmerken’.
Het onderzoek laat zien dat merken die als onmisbaar worden ervaren, drie karakteristieken vertonen. Allereerst moet een merk gevoelsmatig een onderdeel van de Nederlandse cultuur vormen. Verder moet een merk ruimte bieden voor interactiviteit, zoals bij veel winkel- en internetmerken het geval is. Tot slot is het van belang dat consumenten dagelijks of wekelijks met het merk geconfronteerd worden.
donderdag, 13. november 2008 - 21:22
Nederlanders kunnen niet zonder HEMA en NOS Journaal
Amsterdam
Welke merken zouden Nederlanders absoluut niet willen missen? Uit onderzoek van EURIB/European Institute for Brand Management onder 1.049 consumenten blijkt dat vooral Nederlandse merken hoog op onmisbaarheid scoren. HEMA (81%) en het NOS Journaal (73%) zijn twee van de favorieten: Nederlanders moeten er niet aan denken dat deze merken uit de markt verdwijnen. Opvallend is de hoge onmisbaarheidscore van de Postbank (57%), die vanaf volgend jaar onder de naam ING Bank verder zal gaan.
Categorie:
Tag(s):