In het zelfregulerende verkeerssysteem werden de voertuigen ingedeeld in groepen ('pelotons'). Tussen die pelotons werd een marge gelaten die diende om verkeer dat vanuit een zijstraat kwam door te laten. Simulaties met zelfregulerende verkeerslichten voor de Wetstraat in Brussel leverden hoopvolle resultaten op.
De simulatie toonde aan dat om 0, 1, 2, 5, 6, 20, 21 en 23 uur de totale wachttijd voor voertuigen daalde met ruim 60%. Om 10, 17 en 18 uur (spitsuur) liet de simulatie een vermindering zien van 64% filetijd. Om 7u was dat 47% en tussen 8 en 9u was dat 36,6%. De gemiddelde wachtrijen (aantal auto's) waren opmerkelijk minder lang (- 50% wat neerkomt op 25% minder reistijd).
Toch zal het nog even duren voor het systeem volledig in de praktijk toegepast kan worden. Alle simulaties voor de drukke straat werden met gewone personenauto's uitgevoerd omdat er geen gegevens voor handde zijn over het aantal grote voertuigen (bussen en vrachtwagens) dat dagelijks de straat door dendert.
De simulatie houdt voorlopig ook nog geen rekening met andere gebeurtenissen die het verkeer kunnen ophouden zoals een defect voertuig, ongevallen, taxi's die stoppen, enz... Het is ook nog niet duidelijk wat de invloed is van het toevoegen of weghalen van extra verkeerslichten.
maandag, 25. juni 2007 - 10:34
Minder files door zelf-regulerende verkeers-lichten
Brussel
Zelfregulerende verkeerslichten kunnen de verkeersopstoppingen tot wel 60 procent verminderen omdat ze zich dynamisch aanpassen aan de huidige verkeerssituatie. Dat stelt onderzoeker Carlos Gershenson verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel.
Categorie:
Tag(s):