Terwijl de fysieke detailhandel nog steeds onder druk staat (CBS, 2012), blijft de markt voor online verkopen stabiel verder groeien met 9% ten opzichte van de eerste helft van 2011.
Dit blijkt zondag uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-1, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 1700 webwinkels in Nederland.
Ed Nijpels: innovatief ondernemerschap loont
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: ”De online verkoop stijgt stabiel. Daarmee laat de online branche zien dat innovatief ondernemerschap loont; online retail is een factor van betekenis geworden in het economisch landschap. Tegelijkertijd baren de koopkrachtdaling van volgend jaar (0,75%) en het zeer lage consumentenvertrouwen ons wel zorgen. Tijdens Prinsjesdag bleek opnieuw in welk economisch zwaar weer we ons bevinden, maar van een teruglopende koopbereidheid op het internet is geen sprake. Wij hopen dan ook dat er snel een stabiele regering komt die de economische problemen voortvarend gaat aanpakken met goede beleidsmatige maatregelen. Dit zal het consumentenvertrouwen ten goede komen en het economisch herstel bevorderen”. De online detailhandel kan daar volgens Thuiswinkel.org een belangrijke bijdrage aan leveren.
Consumenten bestellen meer online
Consumenten blijven meer en vaker online bestellen, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Ondanks de crisis hebben consumenten gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2012, een toename van 7% ten opzichte van een jaar daarvoor.
Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “de belangrijkste driver van de groei blijft het aantal online bestellingen”. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internetbestellingen gedaan, een groei van 15 procent.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org noemt dit opvallend. “We hebben hier zelfs met een groeistijging te maken van het aantal verkochte producten en diensten ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg de groei van het aantal internetbestellingen 13 procent.”
Online bestellingen hadden in de eerste helft van 2012 een gemiddelde waarde van €110, een daling van 5% ten opzichte van een jaar daarvoor. Wijnand Jongen: “Dit is onder meer te verklaren door de toename van de online verkoop van apps en downloads.”