Dat zegt minister Leers van Immigratie en Asiel vrijdag in reactie op berichten in Duitse media. Hij zal dit ook melden in antwoord op vragen van de Europese Commissie.
Privacy
In het systeem is er geen sprake van het opslaan van kentekennummers van auto's of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook worden de camera's niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met tevoren opgeslagen kentekens van gestolen auto's of van mensen die gezocht worden of een boete open hebben staan.Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera's gezien worden uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen van de marechaussee nu ook al.
Geen grensbewaking
De camera's zullen geen permanente grensbewaking vormen. Ze ondersteunen slechts het werk van de Koninklijke Marechaussee. Die voert al sinds jaar en dag mobiele controles achter de Nederlandse grenzen uit, het mobiel toezicht veiligheid (MTV).Die controles zijn gericht op illegale grensoverschrijding en criminaliteit die daarmee gepaard gaat, zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude en het witwassen van geld.
Aangezien binnen het Europese Schengengebied de binnengrenzen zijn opgeheven, heeft het toezicht niet het karakter van de vroegere grensbewaking. De controles zijn daarom steekproeven: tot maximaal twintig kilometer vanaf de grens, maximaal 90 uur per maand en maximaal 6 uur per dag op dezelfde (snel)weg, en slechts een deel van de passerende auto's en vrachtwagens mag gecontroleerd worden.
Ondersteuning van mensen
De camera's ondersteunen het werk van de marechaussee. In het systeem is de kennis en ervaring van de marechaussee vastgelegd in de vorm van risicoprofielen. Als een camera een 'hit' registreert, is dat voor de marechaussee aanleiding een menselijke controle uit te voeren.Het camerasysteem is een selectiemiddel, waardoor bonafide grensverkeer minder last heeft van controles. Ook maken de camera's het grensverkeer beter zichtbaar, zodat de steekproeven hierop afgestemd kunnen worden.
Het systeem kost eenmalig 19 miljoen euro (ontwikkeling en aanschaf apparatuur) en 2 miljoen euro per jaar aan beheer. Daarmee wordt het mobiel toezicht door de marechaussee achter de grens effectiever en efficiënter.Het is de bedoeling dat de camera's begin 2012 in gebruik worden genomen op vijftien (snel)wegen achter de grens met Duitsland en België, en in een aantal auto's van de marechaussee.
De camera's komen te hangen bij de vijftien grootste grensovergangen met België en Duitsland:A4 Hoogerheide, A16 Breda, A67 Bladel, A76 Stein, A2 Eijsden, A76 Heerlen, A74 Tegelen, N280 Roermond, A67 Venlo, A77 Bergen, A12 Zevenaar, N35 Enschede, A1 Losser, A37 Emmen en A7 Reiderland.