woensdag, 2. december 2015 - 14:51 Update: 02-12-2015 16:08

BOVAG: 'Tweedehands markt auto's gegroeid met 3,6 procent'

Markt tweedehands auto's trekt weer aan
Foto: fbf
Bunnik

De markt voor tweedehands auto's is dit jaar tot en met november 2015 gemeten verdere aangetrokken. 'In totaal waren er eind november dit jaar in Nederland 1.702.586 tweedehands auto’s verkocht; een stijging van 3,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar', meldt brancheorganisatie BOVAG woensdag.

'In tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto’s, zal december geen uitschieters vertonen en komt het totaal voor 2015 op circa 1.850.000 verhandelde occasions uit, het hoogste niveau sinds 2011', aldus BOVAG.

Uit de cijfers van BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt dat de occasionkoper in 2015 vooral een sterke voorkeur had voor voertuigen van professionele aanbieders. De 5.500 bij BOVAG aangesloten autobedrijven (inclusief merkdealers) verkochten tot en met november 501.667 gebruikte personenauto’s en dat is een plus van 5,3 procent. Overige autobedrijven verkochten 504.863 occasions (+3,6 procent). De handel tussen particulieren onderling steeg minder hard, met 2,5 procent tot 696.056 stuks. 

Volkswagen blijft meest populair

Net als in 2014 is Volkswagen het populairste merk onder occasionkopers met 12,2 procent marktaandeel. Tot en met november wisselden ruim 207.000 tweedehands Volkswagens van eigenaar, waarvan meer dan 73.000 exemplaren van het model Golf (4,3 procent marktaandeel) en 61.000 Polo’s (3,6 procent). Opel heeft 8,9 procent aandeel in de markt voor gebruikte auto’s en dat betreft voornamelijk de modellen Corsa (3,1 procent) en Astra (2,5 procent), gevolgd door Peugeot en Renault met respectievelijk 8,1 en 8,0 procent.

Compact en terreinwagens

Voornamelijk de compacte auto’s zijn dit jaar meer in trek dan in 2014. Bijna 714.000, oftewel ruim 42 procent, van de verkochte occasions is een model uit het A-segment (bijvoorbeeld Toyota Aygo en Fiat Panda) of B-segment (bijvoorbeeld Ford Fiesta en Peugeot 206). 

Vorig jaar tot en met november waren dat er nog geen 670.000, een toename van bijna 7 procent dus. Met een daling van 13 procent boeten de grote ‘ruimtewagens’ c.q. MPV’s aan populariteit in en daar profiteren de kleine terreinwagens (SUV’s en crossovers) juist weer van, met een plus van 15 procent. 

80% benzine

Sinds jaar en dag is circa 80 procent van alle verkochte occasions een benzine, terwijl het aandeel diesel sinds 2009 is teruggelopen van bijna 20 procent naar minder dan 17 procent nu. In diezelfde periode steeg het marktaandeel van hybride occasions van 0,2 procent naar 1,3 procent. 2 procent betreft een gebruikte auto op LPG.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):