Hartpatiënten Nederland speelt hierbij een coördinerende rol tussen patiënt en zorgverlener. De Roermondse belangenorganisatie introduceert hiermee een geheel nieuw systeem waarmee de kwaliteit van de zorg gemeten kan worden en daardoor uiteindelijk de zorg rondom het hart verbetert.
Uw mening
HartSignaal biedt de patiënt de mogelijkheid zijn of haar mening te geven over ziekenhuisbezoek en ziekenhuisopname. Hartsignaal kan zodoende meningen, ervaringen en de beleving van patiënten snel signaleren.
Voor- en nadelen
"Tegenwoordig zie je dat patiënten die niet tevreden zijn over hun dokter of behandeling van alles en nog wat etaleren via Social Media zoals Facebook en Twitter", zegt Marly van Overveld, coördinator van Hartpatiënten Nederland. "Deze uitingen, die namen van ziekenhuizen en behandelaars beschadigen, escaleren en worden door de zorgverlener niet of vaak te laat gesignaleerd. Daardoor gaan ze een eigen leven leiden, terwijl het onbevredigde gevoel aan de basis heel simpel op te lossen was geweest. Andersom worden ook positieve signalen niet opgevangen door zorgverleners terwijl dit soort uitingen juist zeer enthousiasmerend werken. Het bevordert het werkgenot en de sfeer in de ziekenhuizen".
Strikt vertrouwelijk
"Uitsluitend Hartpatiënten Nederland heeft toegang tot alle gegevens die strikt vertrouwelijk gebruikt worden. De gegevens worden op het beeldscherm als een soort dashboard met stoplichten weergegeven. Ernstige klachten krijgen hoge prioriteit (een noodsignaal op het dashboard) waardoor snelle interventie mogelijk is”.
"HartSignaal werkt voor de patiënt kinderlijk eenvoudig en kost slechts enkele minuten tijd. De gebruiker start met een selectie van de provincie en krijgt vervolgens een keuzelijstje van ziekenhuizen. Vervolgens geef je aan of het een klinische of een poliklinische behandeling betreft en doorloopt aansluitend de desbetreffende vragen. Hoe meer mensen deelnemen aan het systeem, hoe betrouwbaarder het wordt".
Hartpatiënten Nederland is nooit voorstander geweest van de top-10 lijstjes van Nederlandse ziekenhuizen. Dit omdat naar haar mening het totale beeld van een ziekenhuis niet relevant is voor de diverse afdelingen. Een ziekenhuis kan zomaar heel slecht scoren terwijl bijvoorbeeld de afdeling Cardiologie topbehandelingen aanbiedt.
"Met HartSignaal slaat Hartpatiënten Nederland een brug tussen zorgverlener en de patiënt: een Hartbrug", zegt Marly van Overveld. "Uiteindelijk hebben wij samen met cardiologisch Nederland slechts een gemeenschappelijk doel: en dat is altijd het belang van de patiënt".
Het FeedbackRadar systeem is ontwikkeld door CEO Lab. Wij nemen het in gebruik onder de naam HartSignaal, omdat dit het beste aansluit bij het doel dat wij nastreven. Deelname aan HartSignaal is geheel kosteloos.