Dat blijkt uit een Kerst Gourmetenquete die Intomart GfK gehouden heeft in opdracht van C1000. Het liefst gourmetten Nederlanders met hun eigen familie of gezin. Maar liefst 64% geeft hier de voorkeur aan.
Gourmet hoeft niet vernieuwend of bijzonder te zijn. De kracht zit hem juist in de traditionele gezelligheid. Ook in wat er op tafel staat zitten weinig verrassingen. Verschil tussen man en vrouw is er wel. Vrouwen geven meer de voorkeur aan kip en talapiafilet. Mannen gaan eerder voor rundersteak, hamburgers en varkensfilet.
Volgens de ondervraagden heeft gourmetten zo zijn positieve, maar ook zijn negatieve aspecten. Positief aan gourmetten is de gezellige sfeer (82%), het samen lang aan tafel zitten (76%) en het feit dat iedereen zijn eigen maaltijd kan samenstellen (67%). Als negatief wordt ervaren, de geur die het gourmetten geeft (62%), het schoonmaken van het gourmetstel (45%) en de rommel naderhand (35%). Daarnaast geeft maar liefst de helft van de gourmetters aan, dat ze na het gourmetten niet meer ergens anders heen durven omdat hun kleding dan teveel stinkt.
Ook een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar liefst een op de drie gourmetters geeft aan dat er weleens iets mis gaat. Vetvlekken in kleding (26%) en aangebrand eten (10%) zijn de meest voorkomende ongemakken.
De Nederlandse gourmetter is prijsbewust als het gaat om de inkopen. Maar liefst 61% zegt op de prijs te letten bij aankoop van de gourmet-producten. 8 op de 10 geeft aan voorkeur te hebben voor kleine porties vlees, zodat ze zelf hun gourmet kunnen samenstellen. Ruimtegebrek op tafel is een veelvoorkomend probleem. Meer dan de helft van de gourmettende Nederlanders geeft aan liever kleine bakjes op tafel te zetten, dan een grote schotel.