Ruim twee miljoen aangemelde Nederlanders ontvingen het AMBER Alert van de politie bijvoorbeeld via SMS, email, Twitter of Facebook. Nog meer mensen hoorden erover op radio, zagen het op de TV, of zagen Pedro’s foto op grote publieke schermen. Zo was het AMBER Alert te zien op reclameschermen langs de snelweg, in winkels, bussen of stations. De politie maakt bij zeer urgente kindervermissingen gebruik van AMBER Alert omdat dit een groot bereik heeft.
Steekproef
Aan het onderzoek deden 1.748 personen mee. Het onderzoek onder deze representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder werd uitgevoerd door Peil.nl. Dit is een samenwerking tussen Maurice de Hond (View/Ture BV) en No Ties BV.
Plantsoen
Aanleiding voor het onderzoek was het AMBER Alert dat afgelopen maandag werd verstuurd voor de 9-jarige Pedro uit Amsterdam. De jongen was vanaf maandag omstreeks 08.00 uur vermist. Pas om 16.30 uur bleek dat hij niet op school was aangekomen. Een ouder van Pedro maakte hier omstreeks 21.10 uur melding van bij de politie. De melding op Burgernet rond 21.30 uur leverde geen reacties op. Rond middernacht besloot de politie AMBER Alert te activeren. Dit leverde veel telefoontjes op. Een van tips leidde naar een plantsoen in Amsterdam-Osdorp. De politie trof rond 08.30 uur daar spullen aan van de jongen, die hij kort daarna kwam ophalen. Hij was ongedeerd.