Tegelijkertijd moeten de snorfietsers de rijbaan op. De ANWB noemt dit een ’slecht plan’.
In Amsterdam zijn problemen met grote drukte op de fietspaden. Snorfietsers worden daarvan als de oorzaak gezien. De bond is fel tegen de invoering van de helmplicht en het verplaatsen naar de snorfietser naar de rijbaan. Snorfietsers op de rijbaan 25 per uur laten rijden is vragen om problemen met de verkeersveiligheid, is niet logisch en wekt irritatie op bij andere weggebruikers, zoals automobilisten.
Ook vindt de ANWB het onjuist om verkeersregels in te voeren die maar in één stad gelden. De ANWB meent dat oplossing gezocht moet worden in de aanpassing van de infrastructuur. In de hoofdstad – maar ook in andere steden – wordt zeer veel gefietst en die fietsers hebben niet genoeg ruimte. Dat zijn oplossingen die pas op de lange termijn effect hebben.
Op de korte termijn biedt volgens de ANWB handhaving van de verkeersregels in Amsterdam het meeste soelaas. Gedacht kan worden een nieuwe inrichting van de ruimte in de binnenstad, die de fietsers de plaats geeft die ze verdienen. Dat moet ook soelaas bieden voor berijders van de populaire bakfietsen, racefietsers en elektrische fietsen. Een mogelijkheid is het invoeren van zogenoemde fietsstraten. Dit zijn straten, waar ook auto’s mogen rijden, maar waar fietsers de oudste rechten hebben.