Vanaf 2015 moet Nederland overal voldoen aan de Europese norm, maar dat lijkt niet te gaan lukken, waarschuwt Milieudefensie. Ook de fijnstofnorm waar Nederland al vanaf 2011 aan moet voldoen is op plekken overschreden.
Vooral in grote steden zijn er veel knelpunten waar de luchtkwaliteit slecht is door het verkeer. “In plaats van te wachten op boetes uit Brussel kan de Nederlandse overheid beter investeren in maatregelen voor schonere en gezondere lucht,”aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De lucht is op veel plekken ongezond vies. Daar moet wat aan gebeuren.”
Auto's viezer dan gedacht
Minister Schultz van Haegen gokt met haar beleid dat auto's vanzelf schoner worden. Uit de rapportage blijkt dat de prognoses voor schonere auto's te rooskleurig zijn. Zo zijn onder meer de Euro V voertuigen in de praktijk toch niet zo schoon als gedacht. Stumpe: “Deze monitoring bevestigt wel dat de overheid niet gewoon kan wachten tot de lucht schoner wordt, maar dat er extra maatregelen nodig zijn.
Het RIVM berekent dat het na jaren van verbetering weer slechter wordt. Met het huidige beleid voldoen we zelfs in 2020 niet aan de fijnstofnormen. ” Na jaren van uitstel zal ook Nederland per 1 januari 2015 overal aan de stikstofdioxidenorm moeten voldoen. Het lijkt eerder de verkeerde kant op te gaan, blijkt uit prognoses in de rapportage.