donderdag, 22. augustus 2013 - 7:39 Update: 03-07-2014 0:53

TLN: Vrachtprijzen transportsector historisch laag

TLN: Vrachtprijzen transportsector historisch laag
Foto: Archief FBF.nl
Zoetermeer

Het gaat nog steeds niet goed met de transport en logistiek sector.

Ondanks een stijging van de bedrijvigheid en omzet, liggen de prijzen voor vervoer op het laagste punt sinds drie jaren. Hierdoor wordt er door veel transportondernemers nog steeds niet of nauwelijks winst gemaakt. Dit blijkt uit de conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN) over het tweede kwartaal van 2013. Volgens TLN directeur Peter Sierat blijft de financiële situatie in de sector alarmerend slecht en is het voor economische herstel van groot belang dat vervoerders niet met nieuwe kostenstijgingen worden opgezadeld.

Vrachtprijs alarmerend laag
Recente cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB) geven aan dat de Nederlandse economie in het tweede kwartaal van 2013 minder is gekrompen dan een dezelfde periode een jaar eerder. Ook in de transportsector zijn de volumes en omzetten in het tweede kwartaal gestegen, maar door de sterk achterblijvende vrachtprijzen is de financiële situatie in de sector transport en logistiek onverminderd slecht. De vrachtprijzen staan op het laagste niveau sinds drie jaren. Volgens TLN is er daarom ook geen reden om te juichen en blijft de situatie van veel ondernemers zorgwekkend. Bijna de helft van alle bedrijven sluit het tweede kwartaal af zonder winst te noteren.

Geen kostenverhoging

Voor veel ondernemers staat het water aan de lippen. Ruim de helft van alle bedrijven heeft daardoor geen geld om te investeren en zijn nauwelijks in staat om kostprijsverhogingen op te vangen. TLN doet een klemmend beroep op het Kabinet om in de nieuwe bezuinigingsronde van 6 miljard euro, af te zien van maatregelen die de kosten voor ondernemers verder doet oplopen. Het bedrijfsleven is de banenmotor van onze economie. Deze mag niet verder vastlopen. 

Stijgende lijn faillissementen
Meer faillissementen en starters, maar minder opheffingen. In het eerste halfjaar 2013 zijn volgens Graydon 121 transportbedrijven failliet verklaard tegen 102 in dezelfde periode van vorig jaar. Een stijging van 19 procent. Vergeleken met het landelijk gemiddelde (+15%) is dit aan de hoge kant. Er zit sinds 2011 een stijgende lijn in het aantal faillissementen in het goederenvervoer over de weg. Het aantal bedrijfsbeëindigingen neemt in deze periode af met 6 procent van 265 tot 248. Het aantal starters, waar uiteraard ook doorstarters tussen zitten, neemt met 20 procent toe van 569 tot 681.

Categorie: