Toch komen er wel nieuwe maatregelen om de kosten nog verder te drukken. Dit schrijven verschillende media vrijdag.
Air France-KLM zag de omzet met 1,2 procent stijgen naar 6,59 miljard. Verder werden er meer pasagiers vervoerd en viel de brandstofrekening lager uit. Maar bj de vrachtdivisie houden de problemen wel aan en werd er vanwege de crisis minder vervoerd.
Duidelijk is dat de herstructureringsmaatregelen hebben geleid tot een positief operationeel resultaat en een lager netto verlies over het tweede nettokwartaal. In het tweede kwartaal van 2013 werd een nettoverlies van 163 miljoen euro geleden tegenover een verlies in dezelfde periode van 2012 van 897 miljoen euro. In de eerste maanden van dit jaar bedroeg het verlies 630 miljoen euro.
Topman Alexandre de Juniac zegt hierover: 'In het voorbije jaar zijn we erin geslaagd om elk kwartaal de resultaten te verbeteren, ondanks de aanhoudende moeilijke economische omstandighede.' Er werden voor het zomerseizoen ook meer boekingen gedaan. Maar de Juniac stelt ook in NRC.nl dat de omzet lager is dan het bedrijf zich als doel had gesteld. AIr France-KLM heeft daarom al laten wegen dat er voor 2014 aanvullende maatregelen genomen zullen worden om de problemen op vooral de zwakke Europese markt het hoofd te bieden en de kosten verder te verlagen. De inhoud van die maatregelen wordt dit najaar bekendgemaakt. Er wordt onder meer gedacht aan vrijwillige vertrekregelingen. Vorig jaar verdwenen er bij het bedrijf al 5000 banen door middel van vrijwillige vertrekregelingen.
[b]Geen gedwongen ontslagen bij KLM[/b]
Ondanks dat Air France-KLM weer gaat ingrijpen om de kosten van het concern te drukken, zullen er volgens KLM-topman Camiel Eurlings geen gedwongen ontslagen vallen bij de KLM-tak. Dit laat Eurlings weten via BNR-radio. Eurlings tegen BNR: 'KLM levert volgens plan.' En: 'Zo lang wij doen wat we afgesproken hebben, hoeven wij binnen KLM geen extra maatregelen te gaan nemen. Maar dan moeten wij dus wel geconcentreerd blijven doen wat we gepland hebben.'
De aangekondigde maatregelen gaan vooral de Franse tak van het concern treffen. Eurlings op BN: 'Aan de Air France-kant is er met name een uitdaging op de short- en medium haul, de vluchten binnen Frankrijk en van Frankrijk naar andere landen binnen Europa. Daar gaat speciaal naar gekeken worden. En ten tweede hebben we ook een uitdaging bij de vracht. We hebben nog steeds heel veel vrachtvliegtuigen. De vrachtmark is heel slecht. Wij gaan nu samen met Air France kijken, hoe we die vrachtvliegtuigen efficiënter in de markt kunnen gaan zetten.'