Eindbod
Als eindbod stelt deze alliantie voor om de leeftijdsgrens voor benzineauto's per 1 januari a.s. te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto's naar 40 jaar. Internationaal geldt een leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.
Het voorstel van de alliantie betekent een directe verbetering voor milieu en leefomgeving en zorgt voor aanzienlijk meer MRB-inkomsten. Daarnaast is het voorstel conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de MRB-vrijstelling in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.
Afgewezen
Weekers wijst het voorstel van de alliantie af. Naast de verhoging naar 30 respectievelijk 40 jaar wil hij dan nog vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief MRB danwel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij klassieke motoren en vrachtauto's belasten, terwijl de alliantie de huidige regelingen voor deze voertuigen in stand wil houden.
Schade niet te overzien
De schade voor oldtimerbezitters en bedrijven in de autobranche zal door het voorgenomen besluit enorm groot zijn. Voertuigen van eigenaren zijn straks een stuk minder waard. Daarnaast is de verwachting dat er een gigantische export op gang komt zodat de oude voertuigen elders in de wereld gewoon écht kunnen vervuilen. In bijvoorbeeld Zuid-Amerika hoeven oude voertuigen niet aan milieueisen of andere restricties te voldoen.